kliknij, by przejść do newslettera kliknij, by przejść do działu reklamy
księgarnia janikowska.pl
 
 

przepisy Łucji



***
Serwis prowadzony jest
we współpracy z:
Zakładem Mostów PWr, Zakładem Budowy Mostów PP, Politechniką Warszawską
oraz Związkiem Mostowców.

Dina: historia koloru 1. Żółty (str. 1)

Sama już nie wiem, czy nie lubię cytrynowego, poza cytryną, osobniczo, czy to kultywowane naleciałości kulturowe.


Mam zlecenie na Katowice. Hurrraa, dawno tam nie byłam! — A skoro będziesz robić Muzeum Śląskie, to sprawdź, może uda ci się sfotografować tę naszą starą kładkę. — Aaa, hmmm, TĘ… — Tak, tę żółtą… Matko-do-ciebie, przecież nie odmówię roboty, bo nie lubię żółtego, TEGO żółtego.

Znam obiekt tylko z fotografii do "BBR Revue". Baaardzo go pamiętam z uwagi na TEN oszszszałamiający żółty. Brrr. Zapewne oczy mi pękną. Nijak tej kładki nie ominę, jest przy samym muzeum. No trudno.


Ostrołęka, foto: Katarzyna Janikowska


Prócz zgrabnej formy i podwieszenia BBR DINA, przez lata, w mojej głowie pozostała owa kładka symbolem wdzierania się pastelozy na mosty. I to wdzierania się akurat TYM żółtym. Sama już nie wiem, czy nie lubię cytrynowego, poza cytryną, osobniczo, czy to kultywowane naleciałości kulturowe.


Biedny ten żółty.

Jego mentalna degradacja na przestrzeni wieków wydaje się nie do odrobienia. W średniowieczu, z uwagi na oszczędność, był dublerem złota, dzięki czemu stał się synonimem blasku, światłości, co stawiało go w hierarchii wyżej od reszty palety czystych, tłumaczących świat, ale nie mających nic wspólnego z jego odwzorowaniem barw tego okresu. Stanął wyżej niż kolory kamieni szlachetnych — one oddawały jedynie splendor ziemski, żółty — istotę boskości. Jego kariera upada około XII wieku. Zaczyna orgbyć kojarzony jako barwa zdrady czy fałszu. Jak pisze w "Historii koloru w dziejach malarstwa europejskiego" Maria Rzepińska: […] może pod wpływem emblematyki środowiska Maurów hiszpańskich. W malarstwie ukazuje się żółto odziany Judasz. […] Laicka, alegoryczna mowa barw oceniła żółcień jako barwę wrogości, złych zamiarów i bezwstydu i przydzieliła go dziewczętom publicznym. […]. Kurtyzany włoskie w renesansie zmuszano do noszenia żółtych znaków na szatach.


Giotto di Bondone (1267-1337), Życie Jezusa, Pocałunek Judasza
arch. Cappella Scrovegni a Padova
commons.wikimedia.org



1 2 3 4 » »»

polecamy

Towarzystwo Opieki
nad Zabijanymi Palami
i Deskowaniem Traconym

AKADEMIA AARSLEFF:
Poniżej link do darmowego, profesjonalnego programu do wyznaczania nośności pali prefabrykowanych wg metody opisanej w normie PN-83/B-02482 Fundamenty budowlane. Nośność pali i fundamentów palowych.

PalePN Lite 4.0

***

Komitet
Obrony Betonu

Panel Wall P i Panel Wall Konstrukcje oporowe
z gruntu zbrojonego.

BBR Polska Sp. z o.o.

***

Stowarzyszenie
Producentów Cementu

Konkurs: POWER CONCRETE
więcej na stronie: dnibetonu.pl

 
polityka PRYWATNOŚCI
POLEĆ znajomemu nasz serwis
|
RSS
kontakt
 
manufaktura janikowska