kliknij, by przejść do newslettera kliknij, by przejść do działu reklamy
księgarnia janikowska.pl
 
 

przepisy Łucji



***
Serwis prowadzony jest
we współpracy z:
Zakładem Mostów PWr, Zakładem Budowy Mostów PP, Politechniką Warszawską
oraz Związkiem Mostowców.

Julian Gedeon Kossowski (str. 1)
karta pocztowa z Transsyberyjskiej kolei<br>(początek XX w)
karta pocztowa z Transsyberyjskiej kolei
(początek XX w)

Julian Gedeon Kossowski

– jeden z polskich budowniczych Transsyberyjskiej Kolei.

Najdłuższą na świecie linię kolejową, (Transsyberyjską kolej) zbudowano w latach 1891—1916. Łączy ona europejską część Rosji z Syberią i Dalekim Wschodem i ma około 7400 km. Biegnie od Ufy, przez Czelabińsk, Omsk, Nowosybirsk, Irkuck, Czytę, Chabarowsk do Władywostoku.

W budowie tej linii dużą rolę odegrała polska firma Rudzki i Ska [1], a ponadto brało w niej udział wielu polskich inżynierów. Losy jednego z nich chciałbym przypomnieć.

Julian Gedeon Kossowski urodził się 16 lutego 1867 roku w miejscowości Wronowice na Ziemi Podolskiej. Do szkół uczęszczał w Białej Cerkwi, gdzie ukończył 6 klasę gimnazjum. Maturę uzyskał w roku 1888 w prywatnym liceum Jana Paszkiewicza w Warszawie. Studia wyższe odbywał w Petersburskim Instytucie Technologicznym uzyskując w roku 1895 dyplom inżyniera technologa.

Od ukończenia studiów w latach 1895 do 1920 pracował przy budowie, eksploatacji i odbudowie (po zniszczeniach wojny domowej) kolei Transsyberyjskiej.

W latach 1896—1898 budował most na rzece Uda (dopływ Angary i Jeniseju) koło Niżnieudańska. Pracował w przedsiębiorstwie inż. Artura Leopoldowicza Boneli (lub Bondi). Był to most stalowy kratownicowy najprawdopodobniej trójprzęsłowy (niestety w ocalałych dokumentach brak danych technicznych).

Warto jednak zwrócić uwagę na stosowaną wówczas technologię montażu. Konstrukcję stalową dostarczono na budowę w elementach i montowano ją na ustawionych wcześniej rusztowaniach drewnianych. Do łączenia elementów stosowano nitowanie.

Most na rzece Irkut pod Irkuckiem (koło Bajkału) był budowany w latach 1904—1906 i został oddany do ruchu we wrześniu 1906 roku. Kossowski przejął budowę w roku 1906 od inż. Puszczennikowa i doprowadził ją do końca. Był to most kratownicowy stalowy wieloprzęsłowy.

Do roku 1918 pracuje przy budowie a następnie przy utrzymaniu linii kolejowej, na odcinku od Irkucka aż do miejscowości Czyta na granicy chińskiej.

Julian Gedeon Kossowski widok mostu na rzece Uda most stalowy na rzece Irkut pod Irkuckiem, zdjęcie z 1908 r. dom na Syberii most w Niżniowie, stan z okresu międzywojennego
Julian Gedeon Kossowski i jego dzieła (zdjęcia pochodzą z archiwum rodzinnego Jana Kossowskiego i Ewy Złotkowskiej-Cieślak)
(zdjęć w galerii: 5)

1 2 » »»

polecamy

Towarzystwo Opieki
nad Zabijanymi Palami
i Deskowaniem Traconym

AKADEMIA AARSLEFF:
Poniżej link do darmowego, profesjonalnego programu do wyznaczania nośności pali prefabrykowanych wg metody opisanej w normie PN-83/B-02482 Fundamenty budowlane. Nośność pali i fundamentów palowych.

PalePN Lite 4.0

***

Komitet
Obrony Betonu

Panel Wall P i Panel Wall Konstrukcje oporowe
z gruntu zbrojonego.

BBR Polska Sp. z o.o.

***

Stowarzyszenie
Producentów Cementu

Konkurs: POWER CONCRETE
więcej na stronie: dnibetonu.pl

 
polityka PRYWATNOŚCI
POLEĆ znajomemu nasz serwis
|
RSS
kontakt
 
manufaktura janikowska