kliknij, by przejść do newslettera kliknij, by przejść do działu reklamy
księgarnia janikowska.pl
 
 

przepisy Łucji



***
Serwis prowadzony jest
we współpracy z:
Zakładem Mostów PWr, Zakładem Budowy Mostów PP, Politechniką Warszawską
oraz Związkiem Mostowców.

most Dazhi
foto: Krzysztof Dąbrowiecki
foto: Krzysztof Dąbrowiecki

most Dazhi nad rzeką Keelung

autor: KRZYSZTOF DĄBROWIECKI
foto: KRZYSZTOF DĄBROWIECKI
Taipei, największe miasto i centrum polityczno-gospodarczo-finansowe Taiwanu, położone jest na samym cyplu w północnej części wyspy

Oddane Japonii przez Chiny po przegranej wojnie w 1895 roku i wyzwolone spod okupacji w 1945 roku przez Narodowe Siły Chin stało się w 1949 roku stolicą Kuomintangu, państwa kierowanego przez Chiang Kai-sheka. Obecnie, ta ponad 2,6 mln metropolia rozwija się w zawrotnym tempie, czego przykładem może być nowoczesne centrum finansowe z górującym nad nim, drugim co do wysokości (508 m), budynkiem świata – Taipei 101. W sieci komunikacyjnej oprócz sprawnego, znakomicie funkcjonującego i ciągle rozwijającego się metra, wielopoziomowych autostrad, miasto ma 33 mosty umożliwiające połączenie dzielnic rozrzuconych wzdłuż rzek. W ostatnich 10 latach władze lokalne położyły duży nacisk na stworzenie warunków przyjaznego i czystego miejsca zamieszkania i pracy, na ochronę wód, naturalnego środowiska i rozwój transportu publicznego. Wraz z rosnącymi wymogami komunikacyjnymi, stare i wąskie przeprawy rzeczne zastępowane są nowymi rozwiązaniami mostowymi. Konstrukcje te dostosowane są do wyższych standardów przeciwpowodziowych określonych przez władze samorządowe miasta. Ma to szczególne uzasadnienie w Taipei otoczonym górami, będącym w strefie o klimacie subtropikalnym, a więc o częstych i gwałtownych opadach deszczu, szybko i wysoko podnoszącym się poziomie wód w rzekach.

Jednym z przykładów takich zmian jest znajdujący się w północnej części miasta, w pobliżu lotniska Songshan, most Dazhi nad rzeką Keelung. Reprezentuje on nowe myślenie we wprowadzaniu w przestrzeń miasta rozwiązań komunikacyjnych poprawiających funkcjonalność ruchu i jednocześnie ciekawych konstrukcyjnie. Przebudowę starego mostu rozpoczęto pod koniec 1999 roku, a zakończono oddając do użytku nową konstrukcję na początku 2003 roku. Wkrótce połączono południowy zjazd mostu z tunelem poprowadzonym pod lotniskiem Songshan, skracając tym samym dojazd do centrum miasta z dzielnic północnych.

Podwieszany, jedno pylonowy most ma długość 823 m. Unikalny w swoim kształcie, stalowy, wysoki na 60 metrów pylon przypomina jednym wygiętą wędkę rybacką a innym z kolei harfę. Oba skojarzenia wydają się dość trafne, gdyż do pylona wzniesionego pod kątem, w osi symetrii mostu podczepionych jest 12 lin podtrzymujących 40 m szeroką jezdnię mostu. W najwyższej części pylon jest przegięty, jeszcze bardziej zmniejszając kąt nachylenia konstrukcji do poziomu mostu. Po przeciwnej stronie wieszadeł pylon jest podtrzymywany 10 linami-odciągami, po 5 na każdą stronę mostu zakotwionymi w fundamentach po obu stronach jezdni, na południowej stronie rzeki Keelung. Dla zwiększenia płynności ruchu wprowadzono, po raz pierwszy na tym moście, organizację ruchu uwzględniającą pojazdy poruszające się wolno takie jak skutery i rowery, wydzielając im odrębny, oznaczony pas ruchu. Chodniki po obu stronach sześciopasmowej jezdni umożliwiają oglądanie panoramy miasta, ze stylowym architektonicznie Grand Hotelem i wieżowcem Taipei 101 w tle czy przyglądanie się licznym imprezom i festiwalom wodnym na rzece Keelung.

Most Dazhi jest niewątpliwie ciekawą konstrukcją, dobrze wpisującą się w otoczenie parku rekreacyjnego (Dajia Riverside Park) rozciągającego się po południowej stronie rzeki. Od chwili otwarcia stał się turystyczną atrakcją tak w dzień jak i w nocy. Zainstalowane na jego krawędziach, pod i nad mostem a także wzdłuż pylonu, diody emitujące kolorowe światło podkreślają jego oryginalność i bez wątpienia uatrakcyjniają miejsce, dodając uroku szczególnie nocą, gdy ich światło odbija się w lustrze wody.

Most Dazhi – fundament pylona<br />foto: Krzysztof Dąbrowiecki Most Dazhi widziany od strony południowej<br />foto: Krzysztof Dąbrowiecki Most Dazhi widziany od strony zachodniej<br />foto: Krzysztof Dąbrowiecki Most Dazhi nad rzeką Keelung – odciągi pylona<br />foto: Krzysztof Dąbrowiecki Most Dazhi nad rzeką Keelung – pod mostem<br />foto: Krzysztof Dąbrowiecki podparcie mostu Dazhi na nabrzeżu<br />foto: Krzysztof Dąbrowiecki Most Dazhi nad rzeką Keelung – pylon<br />foto: Krzysztof Dąbrowiecki widok z mostu Dazhi na Grand Hotel<br />foto: Krzysztof Dąbrowiecki Most Dazhi widziany w kierunku południowym<br />foto: Krzysztof Dąbrowiecki Most Dazhi widziany z nabrzeża<br />foto: Krzysztof Dąbrowiecki Most Dazhi nad rzeką Keelung – zamocowanie wieszadeł i lin odciągu<br />foto: Krzysztof Dąbrowiecki
Most Dazhi nad rzeką Keelung
foto: Krzysztof Dąbrowiecki
(zdjęć w galerii: 11)

polecamy

Towarzystwo Opieki
nad Zabijanymi Palami
i Deskowaniem Traconym

AKADEMIA AARSLEFF:
Poniżej link do darmowego, profesjonalnego programu do wyznaczania nośności pali prefabrykowanych wg metody opisanej w normie PN-83/B-02482 Fundamenty budowlane. Nośność pali i fundamentów palowych.

PalePN Lite 4.0

***

Komitet
Obrony Betonu

Panel Wall P i Panel Wall Konstrukcje oporowe
z gruntu zbrojonego.

BBR Polska Sp. z o.o.

***

Stowarzyszenie
Producentów Cementu

Konkurs: POWER CONCRETE
więcej na stronie: dnibetonu.pl

 
polityka PRYWATNOŚCI
POLEĆ znajomemu nasz serwis
|
RSS
kontakt
 
manufaktura janikowska