kliknij, by przejść do newslettera kliknij, by przejść do działu reklamy
księgarnia janikowska.pl
 
 

przepisy Łucji



***
Serwis prowadzony jest
we współpracy z:
Zakładem Mostów PWr, Zakładem Budowy Mostów PP, Politechniką Warszawską
oraz Związkiem Mostowców.

mosty cieśniny Carquinez (str. 1)
most wiszący od strony południowej<br />foto: Krzysztof Dąbrowiecki
most wiszący od strony południowej
foto: Krzysztof Dąbrowiecki

mosty nad cieśniną Carquinez

autor: KRZYSZTOF DĄBROWIECKI
foto: KRZYSZTOF DĄBROWIECKI
Mosty nad cieśniną Carquinez zlokalizowane są w niewielkiej odległości od San Francisco (30 km), w północno-wschodniej części Zatoki San Pablo, będącej także częścią zatoki San Francisco.

Jest to miejsce szczególne dla przepraw mostowych, ponieważ w tym niewyróżniającym się niczym rejonie Zatoki zrealizowane zostały w bezpośrednim sąsiedztwie niezwykłe i eksperymentalne projekty mostowe.

Pierwszy Carquinez most, wybudowany w 1927 roku, był jedną z najstarszych przepraw wodnych wybudowanych w całym rejonie Bay Area. Łączył on, pomiędzy osadami Crockett and Vallejo, brzegi rzeki Sacramento mającej w pobliżu swoje ujście do Zatoki. Był równocześnie częścią transkontynentalnej autostrady I-80 łączącej wschód—zachód, biegnącej od Nowego Jorku do San Francisco.

Jak w większości podobnych przypadków, w newralgicznych dla komunikacji drogowej miejscach, wyparł on początkowo wprowadzony tutaj serwis promowy. Serwis ten okazał się ogromnym sukcesem i jednocześnie problemem, z powodu coraz dłuższych kolejek odprawianych samochodów, dlatego właściciele Rodeo-Vallejo Ferry Company, Aven Hanford i Oscar Klatt, założyli w 1922 roku nową firmę pod nazwą American Toll Bridge Company. Celem jej było opracowanie i wybudowanie mostu zastępującego wolno kursujące promy samochodowe. Prace rozpoczęły się w kwietniu 1923 roku i były prowadzone pod kierownictwem Charlesa Derleth, dziekana wydziału inżynierskiego UC Berkeley i Williama Burr. Projektantem mostu został David Steinman (1886—1960), jeden z najwybitniejszych amerykańskich budowniczych mostów, autor między innymi wybudowanego w 1958 roku mostu Mackinac.

widok od strony zachodniej zakotwienie lin mostu wiszącego od strony południowej trzy mosty – 2003, 1927, 1958 wjazd na most wspornikowy z 1958 r. most wiszący od strony południowej pylon południowy ścieżka rowerowa betonowa platforma pylona południowego trawers dolny pylona południowego zamocowanie lin wieszakowych do pokładu podczepienie lin wieszakowych do liny nośnej zamocowanie liny nośnej do pokładu w środkowej części mostu trzy mosty pylon północny betonowy słup pylona trzy mosty – wjazd na most z 1958 r. wjazd na most wiszący od strony północnej
Mosty nad cieśniną Carquinez
foto: Krzysztof Dąbrowiecki
(zdjęć w galerii: 17)

David Steinman tak oto w sposób bardzo zwięzły opisuje ten projekt:
"Najdłuższy most wspornikowy w Stanach. Pierwszy most zaprojektowany przeciwko siłom trzęsienia ziemi. Część wspornikowa ma 1005 m długości. Dwa główne przęsła mają po 330 m długości. Trudne problemy posadowienia fundamentów. Sześć kolumn musiało być zatopionych w wodzie o głębokości 30 m przy silnym prądzie rzeki i wysokich przypływach i odpływach, i następnie wypełnione materiałem w skale na głębokość 13,5 metra. Porównujące obliczenia i ekonomiczne studia określiły formę i proporcje połączeń. Użyto trzech rodzajów stali, włączając rozciągane elementy temperaturowo wzmocnione. Zaadoptowanie stali krzemowej w ściskanych elementach kratownicy zaoszczędziło 600 000 dolarów w kosztach budowy mostu. Zastosowano nową metodę podnoszenia. Każde podwieszone połączenie o wadze 700 ton było podniesione do wysokości 45 metrów w ciągu 35 minut. Wybudowany za 8 mln dolarów jako prywatny, płatny most, odkupiony przez Stan California w 1940 roku stał się mostem wolnym od opłat w 1945 roku. Stan przygotował plany budowy górnego pokładu dla zwiększenia przepływu ruchu wykorzystując rezerwę wytrzymałości z oryginalnego projektu."

Pierwszy most nad cieśniną Carquinez został otwarty 21 maja 1927 roku i służył komunikacji przez 80 lat. Jest on obecnie, kosztem 18 mln dolarów, w trakcie całkowitego demontażu.


1 2 3 » »»

polecamy

Towarzystwo Opieki
nad Zabijanymi Palami
i Deskowaniem Traconym

AKADEMIA AARSLEFF:
Poniżej link do darmowego, profesjonalnego programu do wyznaczania nośności pali prefabrykowanych wg metody opisanej w normie PN-83/B-02482 Fundamenty budowlane. Nośność pali i fundamentów palowych.

PalePN Lite 4.0

***

Komitet
Obrony Betonu

Panel Wall P i Panel Wall Konstrukcje oporowe
z gruntu zbrojonego.

BBR Polska Sp. z o.o.

***

Stowarzyszenie
Producentów Cementu

Konkurs: POWER CONCRETE
więcej na stronie: dnibetonu.pl

 
polityka PRYWATNOŚCI
POLEĆ znajomemu nasz serwis
|
RSS
kontakt
 
manufaktura janikowska