kliknij, by przejść do newslettera kliknij, by przejść do działu reklamy
księgarnia janikowska.pl
 
 

przepisy Łucji



***
Serwis prowadzony jest
we współpracy z:
Zakładem Mostów PWr, Zakładem Budowy Mostów PP, Politechniką Warszawską
oraz Związkiem Mostowców.

mosty Vancouver (str. 1)
foto: Krzysztof Dąbrowiecki
foto: Krzysztof Dąbrowiecki

mosty Vancouver

autor: KRZYSZTOF DĄBROWIECKI
foto: KRZYSZTOF DĄBROWIECKI
Miasto Vancouver, w stanie British Columbia, liczące obecnie 587 tysięcy mieszkańców, jest największym miastem kanadyjskim leżącym po zachodniej stronie północno amerykańskiego kontynentu.

W latach 1790—92 tereny te były eksplorowane przez angielskiego kapitana George Vancouver (1757—1798) i opisane w wydanej po jego śmierci książce "Wyprawy odkrywcze do północnych wybrzeży Pacyfiku". W niecałe sto lat później, w 1886 roku, niewielka osada Granville na cześć odkrywcy, podróżnika i żeglarza zmieniła nazwę na Vancouver, dając początek dzisiejszej, ponad 2 milionowej, aglomeracji miejskiej obszaru zatokowo-fiordowego.

O dynamicznym rozkwicie tego szczególnego miejsca świadczy fakt, że jest ono po Los Angeles i Nowym Jorku trzecim liczącym się centrum produkcji filmowej na kontynencie amerykańskim, a w 2010 roku będzie organizatorem zimowej Olimpiady. Warto również zauważyć, że Vancouver od lat należy do czołówki światowej miast w kategorii najwyższej jakości życia i zamieszkania.

Mocno postrzępiona linia brzegowa wybrzeża w tym rejonie, bogata w liczne zatoki, wyspy, cieśniny i fiordy wymusiła konieczność budowania połączeń początkowo promowych a później mostowych. Vancouver podobnie jak San Francisco położone jest na półwyspie. San Francisco ma most Golden Gate, ikoną Vancouver jest most Lions Gate. Oba mosty wybudowane zostały w tym samym okresie czasu, w latach trzydziestych ubiegłego stulecia.

Historia budowy Lions Gate, jak w wielu podobnych, pionierskich przypadkach, należy do burzliwych i jest pełna nieoczekiwanych zwrotów. Konieczność budowy mostu rozważano już w 1890 roku, jednak było wielu przeciwników, którzy obawiali się, że most zniszczy naturalne piękno Parku Stanleya znajdującego się na samym cyplu półwyspu. Pierwsze głosowanie w 1927 roku wygrali przeciwnicy mostu. Jednak Alfred Taylor, zwolennik tej przeprawy, wpłynął na rodzinę Guinnessa, irlandzkich właścicieli browarów, żeby zakupili tereny po północnej, górzystej stronie cieśniny. Zakup przez nich 16 km kwadratowych ziemi był punktem zwrotnym w dążeniu do budowy mostu. Drugi plebiscyt w 1933 roku był minimalną wygraną zwolenników stałej przeprawy. I zgodnie z ich wolą budowę rozpoczęto 1937 roku. Zakończenie i otwarcie mostu nastąpiło w rok później, 14 listopada 1938 roku. Trzy pasmowy most wiszący spina swoją konstrukcją 1517 metrowy fiord Burrarda. Nazwa fiordu została nadana przez kapitana Vancouvera na cześć jego przyjaciela Harrego Burrard-Neale w 1792 roku.

Projekt mostu został wykonany przez montrealską firmę Monsarrat and Pratley reprezentowaną przez Philipa Louisa Pratley (1884—1958). Pratley, Anglik z pochodzenia, po ukończeniu uniwersytetu w Liverpoolu, w wieku 22 lat wyemigrował do Kanady. Początkowo pracował jako kreślarz w Quebecu by później zostać głównym inżynierem firmy Dominion Bridge Company. W 1921 roku wspólnie z C.N. Monsarratem z Montrealu założyli firmę inżynierską wykonując szereg projektów mostów przede wszystkim w Kanadzie; Jacques Cartier Bridge w Montrealu, Blue Water Bridge w Sarnia, Ambassador Bridge w Windsor, Niagara Arch w Niagara Falls. Konstrukcja mostu Macdonald w Nowej Szkocji (1955) została oparta dokładnie na tym samym projektcie co most Lions Gate. W 1987 roku Kanadyjskie Stowarzyszenie Inżynierów Lądowych w uznaniu zasług inżynierskich Pratleya ufundowało medal i nagrodę jego imieniem dla najlepszych prac w dziedzinie mostów.


1 2 » »»

polecamy

Towarzystwo Opieki
nad Zabijanymi Palami
i Deskowaniem Traconym

AKADEMIA AARSLEFF:
Poniżej link do darmowego, profesjonalnego programu do wyznaczania nośności pali prefabrykowanych wg metody opisanej w normie PN-83/B-02482 Fundamenty budowlane. Nośność pali i fundamentów palowych.

PalePN Lite 4.0

***

Komitet
Obrony Betonu

Panel Wall P i Panel Wall Konstrukcje oporowe
z gruntu zbrojonego.

BBR Polska Sp. z o.o.

***

Stowarzyszenie
Producentów Cementu

Konkurs: POWER CONCRETE
więcej na stronie: dnibetonu.pl

 
polityka PRYWATNOŚCI
POLEĆ znajomemu nasz serwis
|
RSS
kontakt
 
manufaktura janikowska