kliknij, by przejść do newslettera kliknij, by przejść do działu reklamy
księgarnia janikowska.pl
 
 

przepisy Łucji



***
Serwis prowadzony jest
we współpracy z:
Zakładem Mostów PWr, Zakładem Budowy Mostów PP, Politechniką Warszawską
oraz Związkiem Mostowców.

mosty wybrzeża Californii (str. 1)
foto: Krzysztof Dąbrowiecki
foto: Krzysztof Dąbrowiecki

mosty wybrzeża Californii

autor: KRZYSZTOF DĄBROWIECKI
foto: KRZYSZTOF DĄBROWIECKI
Podróżując znaną w Stanach drogą numer jeden wzdłuż wybrzeża Pacyfiku, na południe od Monterey i Carmel przejeżdżamy przez jeden z najpiękniejszych zakątków krajobrazowych Californii.

Droga ta, o długości 150 km na odcinku pomiędzy Monterey a San Simeon, wybudowana w latach 1922—1937 nakładem funduszy rządu stanowego w istocie otworzyła możliwość dotarcia w rejony Big Sur (el sur Grande, Wielkie Południe) i gór Santa Lucia, w dziewicze i niezamieszkałe miejsca wybrzeża. Strome zbocza wzgórz w tym rejonie, często poprzecinane głębokimi wąwozami, schodząc ostro w dół do brzegu oceanu dostarczają malowniczych i niezapomnianych widoków. Trudne warunki stanowiły dla budowniczych drogi i mostów niezwykłe wyzwanie techniczne, organizacyjne a przede wszystkim ochrony naturalnego środowiska. Wybór rozwiązań mostowych opartych na budowie betonowych mostów łukowych jest niewątpliwym uzupełnieniem piękna przyrody Big Sur. Krzywizna łukowych przęseł stała się lustrzanym odbiciem krzywizny kanionów a linia jezdni widziana z boku mostu podkreśla linię odległego horyzontu wody. Wszystko to sprawia wrażenie harmonii i spokoju, jakby zamkniętej przestrzeni na tle bezkresu oceanu.

Do najbardziej znanych należy most zwany początkowo Rainbow. Nazwa ta pochodziła od motelu Rainbow prowadzonego przez Howarda i Fridę Sharpe, którzy w 1930 roku sprzedali teren pod budowę drogi i mostu stanowi California. Obecna nazwa Bixby pochodzi od nazwiska pierwszego właściciela tego terenu Charlesa H. Bixby. W czasie budowy drogi inżynierem stanowym nadzorującym prace lądowe był Charles Purcell i dlatego jego nazwisko łączone jest z tym mostem jako budowniczym, chociaż duże zasługi należy przypisać E.C. Pantonowi z Ward Engineering Co, z firmy, która wygrała przetarg na ten projekt. Tak naprawdę Purcell sprawdził się jako świetny organizator prac mostowych, wtedy kiedy w 1931 roku został wyznaczony przez gubernatora Californii Younga na głównego budowniczego mostu San Francisco—Oakland (Bay Bridge). Ta niezwykle ważna i prestiżowa budowa, największa w owym czasie w Stanach, wymagała od prowadzącego wybitnych umiejętności organizacyjnych, technicznych i w dużym stopniu również politycznych. Niewątpliwie projekt ten przyczynił się do tego, że Purcell został wpisany do panteonu budowniczych mostów w USA.

most_Bixby

1 2 » »»

polecamy

Towarzystwo Opieki
nad Zabijanymi Palami
i Deskowaniem Traconym

AKADEMIA AARSLEFF:
Poniżej link do darmowego, profesjonalnego programu do wyznaczania nośności pali prefabrykowanych wg metody opisanej w normie PN-83/B-02482 Fundamenty budowlane. Nośność pali i fundamentów palowych.

PalePN Lite 4.0

***

Komitet
Obrony Betonu

Panel Wall P i Panel Wall Konstrukcje oporowe
z gruntu zbrojonego.

BBR Polska Sp. z o.o.

***

Stowarzyszenie
Producentów Cementu

Konkurs: POWER CONCRETE
więcej na stronie: dnibetonu.pl

 
polityka PRYWATNOŚCI
POLEĆ znajomemu nasz serwis
|
RSS
kontakt
 
manufaktura janikowska