kliknij, by przejść do newslettera kliknij, by przejść do działu reklamy
księgarnia janikowska.pl
 
 

przepisy Łucji



***
Serwis prowadzony jest
we współpracy z:
Zakładem Mostów PWr, Zakładem Budowy Mostów PP, Politechniką Warszawską
oraz Związkiem Mostowców.

Pieróg w śmietanie (str. 2)

No tak, i teraz sama konstrukcja: podwieszona do pylonu, łuk, kratownica? Pierwsze rozwiązanie jest jednak za drogie, drugie już tańsze, ale przecież obok jest już niemal 70-metrowa kładka łukowa właśnie. A zatem kratownica. Ale co tu zrobić, żeby zachęcić do konstrukcji tak już opatrzonej i jakby niemodnej? Czy można kratownicę nieco upiększyć, zachowując jej prostotę i charakter — pracy i wyglądu — by zyskać jej zwolenników? Zadanie trudne, bo i ograniczeń terenowych sporo. Początkowo miała to być prosta konstrukcja o równoległych pasach: dolnym i górnym, ale bardzo niska, wytężona do granic możliwości technicznych, by podkreślić smukłość i rozpiętość. Nie wyszło. Z prostej przyczyny: skrajnie trakcji kolejowych są na różnych poziomach, musieliśmy ponadto utrzymać, w tolerowalnych wartościach, dojazdy dla rowerzystów. Wyszedł z tego tak pokrzywiony obiekt, że trzeba było te krzywizny gdzieś ukryć. Gdzie? W innych krzywiznach. Trzeba było zaproponować jednak pas górny krzywoliniowy, a — żeby jednak odróżnić kształt kratownicy od standardów przedwojennych — wystarczyło parę kresek na szkicu. Wykonstruowaliśmy na końcach noski i uzyskaliśmy coś niespotykanego. Od tej chwili pracowaliśmy nad "pierogiem".



Fazy pieroga | © Michał Delmaczyński >> PI Socha


Ostatnia faza "pieroga" | © Michał Delmaczyński >> PI Socha


W konsekwencji kładka nieco urosła — rozpiętość osiowa do 105 metrów, wysokość konstrukcyjna około 9 metrów, pas górny paraboliczny, dolny o zmiennej krzywiźnie, lecz symetryczny. Co więcej, kształt ten pomógł ukryć różnicę w poziomie początku i końca przęsła, która wynosi 1,4 metra. Do tego krótka odnoga do windy oraz schody oplatające wieżę z szybem windowym o szkielecie — a jakże! — kratowym. I jeszcze parę detali typu kuliste oprawy oświetleniowe z diodowymi źródłami światła — można powiedzieć: nowe szaty króla.
Sama kratownica składać się będzie z rur stalowych o średnicy dochodzącej do 50 cm, pomost stalowy w postaci płyty ortotropowej, itd. Obliczeniowo konstrukcja jest przygotowana na wjazd pojazdu technicznego czy służb ratowniczych, jednak geometria dojazdów nie zapewni pełnej przejezdności. Trakcja kolejowa jest tak wysoko, że nie udało się w prosty sposób zejść do poziomu ulicy Budziszyńskiej i należało zaprojektować ostry zakręt i zjazd prostopadły. Z drugiej strony — od ulicy Krzewinkowej — dojazd jest już prosty, jednak na dość długim odcinku, co będzie nieco uciążliwe dla rowerzystów z kiepską kondycją. Mimo że spadek podłużny nie przekracza wartości dopuszczalnych dla zwykłego chodnika, to jednak przewidzieliśmy miejsca odpoczynku z ławkami, koszami na śmieci i niewielką przestrzenią na zaparkowanie wózka inwalidzkiego lub wózka dziecięcego.



Jak mówią Amerykanie: taka sytuacja | © PI Socha


polecamy

Towarzystwo Opieki
nad Zabijanymi Palami
i Deskowaniem Traconym

AKADEMIA AARSLEFF:
Poniżej link do darmowego, profesjonalnego programu do wyznaczania nośności pali prefabrykowanych wg metody opisanej w normie PN-83/B-02482 Fundamenty budowlane. Nośność pali i fundamentów palowych.

PalePN Lite 4.0

***

Komitet
Obrony Betonu

Panel Wall P i Panel Wall Konstrukcje oporowe
z gruntu zbrojonego.

BBR Polska Sp. z o.o.

***

Stowarzyszenie
Producentów Cementu

Konkurs: POWER CONCRETE
więcej na stronie: dnibetonu.pl

 
polityka PRYWATNOŚCI
POLEĆ znajomemu nasz serwis
|
RSS
kontakt
 
manufaktura janikowska